12 juni: AVG – gaat vooral om bewustwording en een plan

Bedrijven kregen twee jaar om hun organisatie aan te passen aan de nieuwe regelgeving. In de praktijk is nog geen 20% er klaar voor.
Op 25 mei 2016 trad de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) in werking. Vanaf 25 mei 2018 wordt er ook daadwerkelijk gehandhaafd. Zelfs (lokale) overheden laten weten het nog niet voor elkaar te hebben. Richard Pruim, van Cofian, let in een nuchter verhaal uit hoe het zit.
Wat is er dan zo belangrijk aan de bescherming van onze persoonsgegevens?
Twee journalisten toonden met een experiment aan dat wanneer je je identiteit niet kunt bewaren, je volledig van het pad raakt. Psychisch kunnen we het dus niet aan om helemaal in de etalage te zitten. Denken we dan wel veilig te zijn op Social media, zoals Facebook en Instagram, dan komen we bedrogen uit. Leuk die gratis apps, maar voor niets gaat de zon op.
Gratis bestaat niet!
Er worden ook veel van onze data gedeeld zonder dat we ons ervan bewust zijn. Denk maar aan IOT, the Internet of Things. Via allerlei smart devices in ons huis (koelkast, stofzuiger, goedkope camerasystemen, etc) worden onze gegevens met Jan en alleman gedeeld. We dienen ons ervan bewust te worden dat data-is-handel! Dus iedereen kan en wil geld aan ons verdienen.
Wat moet je doen?
Maak een plan. Schrijf op een A4-tje wat je doet en welke gegevens van relaties je daarvoor nodig hebt. Schoon op wat je niet gebruikt. En vertel je relaties waar je hun gegevens voor gebruikt.
En gaat het dan toch mis, leg de gebeurtenis in elk geval vast evenals wat je ertegen hebt gedaan. Gaat het goed mis: dan moet je het melden bij de Autoriteit Bescherming Persoonsgegevens.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *